|
|
Citroën
Acadiane 1985 |
sinds 3 maart 2006
|
|
Tijdens
de wereldmeeting 2CVGB2005 was ik omringd door Acadianes: ACAmper, Barrel van A tot Z, Black
Beebz, Dracar, Nestor, Mej. Snaterse.
Bij de One & Only Acadiane Club (OOAC) werd ik
na de wereldmeeting in Kelso als lid nummer 69 opgenomen. Via de OOAC
ben ik aan mijn Acadiane gekomen.
Lees hieronder hoe Phoenix de Acadiane door het leven gaat dankzij het
nodige las- en sleutelwerk. |
De reizen |
|
Phoenix
heeft in 2007 negen landen doorkruist en 4.450 km afgelegd naar de
2CV-wereldmeeting in Borlänge. Meer informatie over de reis van 6.869
km via de Baltische staten en St.
Petersburg naar Zweden, vindt je in het reisverslag.
In juni 2010 is Phoenix aan de Noordkaap
geweest.
Een mooie reis met een krukas die het na 4.500 km in Noorwegen voor
gezien hield. In de zomer van 2013 heeft Phoenix
zonder problemen een tocht van 4.400 km naar en in de Pyreneeën
gemaakt. |

|
Het
project |
|
|
27-31
juli - Kein Zweifel, wir fahren in die Eifel: Phoenix vermaakt zich na een half jaar binnen gestaan te hebben bij de DET
2016. |
21 juli
- De RDW
keurt het chassis en voorziet Phoenix van een nieuw oud chassisnummer. |
2 juli - Na geduldig wachten
arriveert het nieuwe chassis dan eindelijk. Met hulp van voortvarende
vrienden wordt in vier weken een chassiswissel gedaan. |
29
mei - Een nieuw chassis is besteld. Ondertussen verdient de
carosserie aandacht: de rand boven de achterdeuren is door roest aan
vervanging toe. |
3 maart 2016 -
Phoenix behoort 10 jaar tot het wagenpark en dat wordt binnenkort
gevierd met de montage van een nieuw chassis! |
19 december 2015 - De
traditionele Kerststallentocht rondom
Zondereigen (B) was weer aangenaam. Het chassis van Phoenix bleek aan
het einde van zijn Latijn en zal vervangen moeten
worden. |
9-11 oktober - Het was wederom
aangenaam toeven bij de 24H2CV op het
circuit van Francorchamps. De sfeer in de Ardennen
tijdens de meeting en tour du circuit was ook dit jaar weer
uitstekend. |
14-16 augustus -
Het thema van de jaarlijkse Plattinnekes-meeting
in Zondereigen (B) was Mexicaans. Dat leverde een leuk uitgedoste
Solex-race op. |
2-7
augustus -
Na een week in Toruń maken we de terugreis via Wolfsschanze, Malbork,
Gdańsk, Lebork en Peenemünde. Na 3.619 probleemloze kilometers
is Phoenix weer thuis. |
28
juli - 2 augustus -
Het warme welkom in Toruń was overweldigend.
Deze wereldmeeting
werd op vrijdagavond onvergetelijk met een parade van 900 A-types door
de stad. |
25
juli
- Eindelijk is het dan zover: we mogen naar Polen, naar de
2CV-wereldmeeting in Toruń! Onderweg passeren we Wolfsburg, Wünsdorf,
Müllrose, Poznań en Żnin. |
12 juni
- De tweede editie van de Zuidoostbrabantmeeting
mag Phoenix op zoek naar molens. En als toetje op zondag offroad rijden
in de Brabantse Peel.
Fotocredit: D. de V. te A. |
2
mei -
Op een zonnige zaterdag (met een verse APK...) geniet Phoenix bij Citromobile
in Vijfhuizen.
Fotocredit: H.V. te H. |
1 mei -
De jaarlijkse APK bij LeenAPK
in Gouda levert geen technische problemen op. De keurmeester geeft
zelfs een compliment: "Met deze auto rij ik ongezien naar Parijs...!". |
28 maart 2015
- Tijdens de twaalfde editie van Operatie
Nachtvlucht
vervoert Phoenix drie
deelnemers door nachtelijk Zuid-Holland. Equipe 39 dacht dat wij de
bezemwagen waren, omdat we hen onderweg een aantal keren starthulp
gaven. Daar waren ze erg blij mee! |
21 december 2014 - De jaarlijkse Kerststallentocht
van de Plattinnekes is een 'vettige'. Phoenix komt voor het eerst
tijdens de rit zelfs even vast te staan. We hebben ons weer prima
vermaakt! |
11-12 oktober -
De temperaturen waren net als vorig jaar weer subtropisch. Daar leed de
sfeer gelukkig niet onder tijdens de dertigste
editie van de 24H2CV op het circuit van Francorchamps.
Fotocredit: HMS Pictures. |
10 oktober
- De avond en eh...nacht voor het jaarlijkse bezoek aan het circuit van
Francorchamps heeft Phoenix een nieuwe draagarm gekregen. Bij de oude
waren de ogen van het kantelmes aan het uitscheuren (!). |
17 augustus
- Tijdens de Plattinnekes-meeting in en rond Zondereigen (B)
heeft Phoenix zich weer prima vermaakt. Dank aan W. te A. voor deze
actiefoto! |
10 augustus
- Phoenix stond vandaag op de pijnbank om de sporing te controleren.
Dat bleek nodig: Phoenix had last van toespoor. Met de nodige moeite
hebben we - dank aan W. te T. - de linker stelmof afgesteld. De
voorwielen hebben nu uitspoor, zoals het hoort. |
4 augustus -
Phoenix heeft er 300 km aan uitgebreide testrit opzitten. Alles doet
het nog. Dus ik heb weer tijd voor mijn restauratieproject. |
2 juli
- Na montage van een andere zuiger, cilinder en cilinderkop zit het
spruitstuk weer op z'n plek. Maar dan draait er een tapeind in de
rechter cilinderkop dol. Het spruitstuk kan weer los om de schroefdraad
te repareren. |
16 juli
- De compressie in de linker kop was te laag. Met de belangeloze inzet
en hulp van H. te Z. is alles weer gedemonteerd. Oorzaak voor het euvel
bleken zuigerveren te zijn die niet goed waren uitgelijnd. Na
hermontage van de kop en het spruitstuk hebben beide koppen de juiste
compressie. Phoenix rijdt weer; tijd voor een rondedansje! |
8 juni (2)
- De zuigerveren lijken door oververhitting "opgestookt". En wat is
daar de oorzaak van? Een beginnersfout mijnerzijds: bij het monteren
van de kop heb ik de geleidebussen van de stoterstangen opgestuikt. |
8 juni (1) -
Na het onfortuinlijk verloop van de dag van gisteren diende er een
probleemanalyse uitgevoerd te worden. Hoezo heeft Phoenix links minder
compressie dan rechts...? |
7 juni
- De reparatie aan de cilinderkop had plaats net over de grens in
Belgie. Op weg naar huis gaat Phoenix op de A16 weer haperen en tikken.
Een grote gele taxi brengt 'm naar huis. |
3 juni -
De kapotte bougie had de nodige resten metaal op de linker cilinderkop
en zuiger afgezet. Met vereende krachten is een andere zuiger, cilinder
en cilinderkop geplaatst. |
1 juni -
Op de terugweg van Saint-Dizier hapert Phoenix plotseling op de E19 bij
Kontich (B). De oorzaak is een volledig kapotte bougie in de linker
cilinderkop. De oorzaak...? |
30 mei -
Het wordt vaste prik: met Hemelvaart reist Phoenix naar naar de Franse
nationale 2CV-meeting, dit jaar in een zonnig Saint-Dizier in de
Haute-Marne. |
17 mei
- Net als vorig jaar is Phoenix van de partij bij de tweede editie van Le Bric-a-brac in
het Lingebos. |
25 april
- Voor het restauratieproject
haalt Phoenix in Gouda
een chassis op. De omgedeelde lading steekt dankzij de neerklapbare
voorstoel slechts een ruime meter uit. |
4 april
- De keurmeester te
Gouda sprak bij de jaarlijkse APK de magische woorden: "Dit was een
probleemloze APK." |
29 maart 2014
- Voor Phoenix was het een compleet nieuwe ervaring om tijdens Operatie
Nachtvlucht te moeten navigeren met bolletje/pijl, visgraat en
blinde lijn. |
22 december 2013
- Aan het einde van het jaar schuift Phoenix een plek op in de loods om
plaats te maken voor de restauratie van mijn zdz. Hij krijgt gezelschap
van een Belgische Eend waarvan D. te A. de koets gaat restaureren. |
21 december
- Phoenix vermaakt zich uitstekend tijdens de Kerststallentocht
2013 rondom Turnhout (B). |
15 december
- Metamorfose van een interieur: Phioenix heeft een uitneembare
achterbank die bereikbaar is via de originele laadklapstoel met half
tussenschot. |
19 oktober
- Phoenix heeft zich prima vermaakt tijdens een subtropische 29e editie
van de 24H2CV op het circuit van Francorchamps.
(Fotocredit: T.J. te A.). |
12 augustus
- Het rechter voorspatbord is inmiddels alweer uitgedeukt, geplamuurd,
geschilderd met industrielak en gemonteerd op Phoenix. De schade aan de
zijkant van de laadbak is niet heel groot, maar verdient nog een keer
aandacht. |
3 juli -
Phoenix maakt op de terugweg naar NL een pitstop in Zondereigen (B). Er
is een ashoes gescheurd, die met de helpende hand van vriend W. te T.
wordt vervangen. |
29 juni
- We proberen aan de Spaanse kant van de Pyreneeën
zo veel mogelijk onverharde paden en wegen - pistas forestal -
te rijden. Daardoor komen we op bijzondere plekken tot wel 2.300 m
hoogte met prachtige vergezichten. Op verharde wegen hebben we
achtereenvolgens de volgende cols gereden: Portillon (1.293 m) 2x, Port
de la Bonaigua (2.072 m) 2x, Peyresoude (1.569 m), Aspin (1.489 m),
Tourmalet (2.115 m), Soulor (1.474 m), Aubisque (1.709 m) en Somport
(1.632 m). |
25 juni
- Bij het afdalen van de Port de la Bonaigua (2.072 m) schampt de
linkerkant van Phoenix een vangrail.Het voorspatbord heeft de grootste
klap opgevangen. De vangrail - goed dat-ie er stond overigens - heeft
een indruk achtergelaten tot aan de achterkant. Het is gelukkig alleen
blikschade en alle inzittenden zijn ongedeerd. |
19 juni
- Op een tussenstop om het village martyr in Oradour-sur-Glane (F) te bezoeken heeft het
straatbeeld ineens iets weg van een plaatje uit de jaren '80... |
11 juni
- Phoenix staat klaar voor de vakantie.
We gaan met de Aca en een Eend in drie weken een reis van ruim 4.000 km
maken naar en in de Pyreneeën als alternatief voor de aanstaande
wereldmeeting. |
19 mei -
Bij de eerste editie van Le Bric-a-brac in het Lingebos (tussen Gorinchem
en Leerdam) werd Phoenix natuurlijk gebruikt om oude spullen aan te
voeren voor de verkoop. Tijdens de rommelmarkt bleek Phoenix ook een
geliefd fotografisch decorstuk. |
11 mei
- Na een rit van 750 km naar Lavaré (F) blijkt het schuifstukrubber op
de linker aandrijfas gescheurd te zijn. En zo wordt er tijdens de Franse
nationale 2CV-meeting gesleuteld om een nieuw rubber te monteren -
met dank aan W. te T. |
4 mei -
Na vier maanden lassen, slijpen en sleutelen staat Phoenix weer lekker
buiten: naast Die Anarchistische Ente van D. te A. op de Citromobile
in Vijfhuizen. |
3 mei
- Phoenix staat dan eindelijk op de afgesproken tijdstip op de brug bij
LeenAPK voor
een verse APK, maar heeft last van een draadbreuk in de kabelboom. Na
een uur zoeken is het euvel gevonden en werkt het rechter knipperlicht
weer. |
2 mei -
De kont is klaar en staat in de zon te drogen. Klaar voor de afbouw op
weg naar de APK-afspraak... |
1 mei -
De deadline voor de nieuwe achterbalk is de APK-datum op 3 mei. Terwijl
NL een nieuwe koning krijgt en de Dag van de Arbeid demonstratief
gevierd wordt, wordt er binnen hard gewerkt om alles op tijd af te
krijgen. |
27 februari
- Niet alleen de achterbalk aan het einde van de laadvloer is zo goed
als non-existent; ook andere delen van de koets zijn door een
jarenlange inwerking van water en lucht letterlijk aan het oog
onttrokken. Zoals altijd wordt de reparatieklus weer iets groter dan
vooraf gedacht... |
16 februari
- Phoenix heeft er een maatje bij: een 2CV
Spécial uit 1977 in jaune cédrat. En omdat die kleur geel vloekt
met jaune service, gaan we er hier niet verder op in, maar hier. |
5 januari 2013
- Het doet inderdaad even pijn als je de slijptol in de achterbumper
moet zetten. De achterkant van Phoenix is al jaren aan vervanging toe.
De reparatiedelen liggen klaar. De bumper moest eraf...! |
22 december 2012
- Phoenix blubbert met andere enthousiastelingen door de Belgische
kempen tijdens een regenachtige Kerststallentocht.
Met dank aan de Plattinekes! |
21 december
- Ter voorbereiding op de Kerststallentocht krijgt Phoenix voor nieuwe
schokbrekers. De vorige set heeft het helaas niet lang volgehouden. |
13 december
- Twee onevenredig lopende ruitenwisserarmen deden mij vermoeden dat er
iets niet goed was. Een van de twee asjes was dan ook aan vervanging
toe. De wissers lopen weer gelijk en de motor hoeft niet meer
onevenredig te werken. |
.27 oktober
- Phoenix geniet volop van de vrieskou in de Ardennen tijdens de 24H
voor 2CV's op het circuit van Francorchamps. |
20 oktober
- Een ongeluk zit in een klein hoekje. Na het stellen van kleppen had
ik een voorscherm niet goed vastgezet. Resultaat: een gescheurde
ashoes, die nu weer vervangen is... |
12 oktober
- De APK-keurmeester adviseerde de montage van nieuwe remcilinders aan
de achterzijde. Rechtsachter is dat nu gebeurd. De naafmoer linksachter
wilde niet los, dus daar komen we nog op terug. |
6 oktober
- In kleine kring geniet Phoenix van goed gezelschap van de
Eendmeelherfstmeeting in het Belgische Merksplas. |
15 september
- Phoenix bezoekt de jaarlijkse Eimarkt
bij het Eendeei in Rotterdam. |
12 september
- De voorste trekstangogen waren redelijk versleten, of beter:
ingesleten. Er zitten nu nieuwe onder de Aca van de firma B. uit Z. |
2 september
- Phoenix heeft een stoelenupgrade gehad. Er zitten nu stoelen met
hoofdsteunen in. Mooie aanleiding om nieuwe skaihoezen en nieuwe
stoelrubbers te monteren. Er kan weer goed gezeten worden. |
14 juli
- Phoenix mag in de stromende regen vertoeven tijdens het 2.
Vlaamse Wijnhuis Treffen in Wintrich a/d Moezel. |
23 juni
- Tijdens het 1. Deutsche Dyane/Acadiane Treffen in Wesel aan de
Rijn is Phoenix in goed gezelschap. |
13 mei -
Phoenix mag eindelijk weer eens buiten spelen tijdens de Eendmeellentemeeting
in Groningen. Onderweg naar huis blijkt waarom er geen
acceleratievermogen meer is... |
3 mei
- De APK-keurmeester
had eigenlijk alleen maar een opmerking over een wiellager dat volgend
jaar vervangen moet worden. |
30 april
- Als je eenmaal aan het afwerken bent... |
13 april
- Na veel komborstelen, slijpen en lassen begint het eindbeeld in zicht
te komen. |
23 maart
- Bij las- en slijpwerk is het belangrijk dat je altijd een
overzichtelijke en opgeruimde werkomgeving hanteert. |
1 maart
- De binnenzijde van de hoeken tussen cabine en laadruimte blijkt ook
nog alleen maar van carosseriekit (origineel af fabriek) aan elkaar te
hangen. |
5 januari
- Als je eenmaal de komborstel ergens op zet is het einde zoek. |
3 januari 2012
- Het nieuwe jaar begint met onverwachte gaten... |
20 november 2011
- Geen idee hoe vaak het motorblok al uit- en ingebouwd is. Feit is dat
het nu weer naast de Aca staat. Na de revisie van een jaar geleden
bleef het blok olie lekken. Zeker is dat we de carterbouten niet goed
hebben aangedraaid. Daardoor is waarschijnlijk pakking tussen de
carterhelften verdwenen. |
3 november
- Op mysterieuze wijze bleek de Aca plots niet meer stationair te
lopen. Na lang zoeken met D. te A. blijkt er aan de voorkant boven de
voet van de carburateur een ingeperste afdekking (diameter minder dan 1
cm) te missen. Het bleek de oorzaak te zijn. Men neme een andere
behuizing, zette alle sproeiers over en na remontage blijkt alles weer
naar behoren te werken. Hoe dat dopje nou kon loskomen? Nog nooit
meegemaakt... |
17 september
- Het Eendeëi
viert z'n 35e verjaardag en dan verschijnen er drie
Amsterdamse A-types in Rotterdam-Zuid. |
9 september
- De rode glimeend was het gekozen vervoermiddel voor het bezoeken van
de 19e
2CV-wereldmeeting in Salbris (F). De meest druk bezochte
wereldmeeting tot nu toe. Voor Phoenix als souvenir twee spatlappen van
Nicoflex meegebracht. |
14 mei -
De rechter wieltrommel is los geweest bij de APK. Voor de zekerheid de
linker kant ook losgemaakt om de slijtage en gangbaarheid van de remmen
te checken. Alles blijkt OK te zijn. |
7 mei -
Twee dagen Citromobile in Vijfhuizen: nieuwe locatie, mooi
weer, prachtige auto's uit binnen- en buitenland, veel bekenden. Zelfs
ontwerper Robert Opron is aanwezig! |
4 mei -
De jarlijkse APK in Gouda
vereist het vervangen van een wiellager en de aanschaf van twee nieuwe
achterbanden, uiteraard komen alleen Michelins in aanmerking. |
8 februari -
(...) Het blok weer uit de Aca, het blok uit elkaar, de oliezeef
omgedraaid, het blok weer in elkaar en weer terug in de Aca. Na een
extra werkinzet van enkele uren draait de motor rond en komt er nu wél
olie uit de daartoe strekkende gaten. Dank aan W.! |
8 februari
- W. was helemaal uit B. overgekomen om te helpen met de inbouw van de
motor. Zulks geschiedde voortvarend. Bij het testdraaien op de
startmotor kwam er geen oliestroom op gang. Wat nu? Logisch nadenken en
nadere beschouwing wijzen uit: de oliezeef onderin het carter blijkt
verkeerd om te zitten. (...) |
3 februari 2011
- Eindelijk! Met de belangeloze hulp van A. te L. was er in de
kerstvakantie een kaal blok gebouwd. Het wachten was nog op de bestelde
flexibele olieleiding. Nu zit ook de finishing touch - het spruitstuk -
op z'n plek. Het nieuwe motorblok staat klaar om ingebouwd te worden. |
30 september 2010
- In afwachting van nog wat onderdelen voor de nieuwe motor, ben ik een
ander linker spatbord gaan opknappen. De mens moet zich tenslotte zelf
bezighouden. |
15 augustus
- Een nieuwe krukasset, nieuwe zuigers en cilinders en een heleboel
losse onderdelen (die ik niet eens kan gebruiken) heb ik in een koop
overgenomen. Het gaat de goede kant op! |
13 augustus
- Bij het splitsen van het kapotte blok blijkt een drijfstanglager
speling te hebben. In het blok zitten overal metaaldelen. In een eerder
gereviseerd blok zit ook een krukas die niet lekker loopt... |
6 augustus (2)
- (...) blok nu toch naast de Aca staat, kan de gereviseerde
versnellingsbak - die al een tijd op de plank ligt - ingebouwd. De
ouderdom van de oude bak is immers twijfelachtig. |
6 augustus
- Motor uitbouwen blijft toch eigenlijk een makkie. Bij een Aca is het
verwijderen van de spatborden en neus meer werk dan het hele motorblok
naast de auto te zetten. En omdat het (...) |
27 juli
- De vakantie van Phoenix heeft langer geduurd dan de onze.
Hij heeft nog twee weken van Noorwegen mogen genieten en is aansluitend
nog een week en 2.500 km op reis geweest. |
28 juni
- Noorwegen is het veiligste land van Europa. Phoenix staat op een vrij
toegankelijk parkeerterrein bij de plaatselijke autogarage in Rognan.
Daar heeft iemand de Evil Duck van de motorkap gejat!
|
26 juni
- Een voortijdig einde van de vakantie na 4.350 km. Er zit een
oorverdovend getik in de motor. Rijden is niet meer mogelijk. Vlak
boven de poolcirkel nemen NAF en ANWB Phoenix van ons over. |
21 juni
- Midnattsol noemen de Noren de langste dag van het jaar. Helaas scheen
de zon niet op de Nordkapp. Het was bewolkt en winderig. Het was een
geweldig gevoel om daar te staan! En we zijn gespot! |
16 juni
- Na 2.600 probleemloos rijden gaan we de poolcirkel over. Vanaf nu
schijnt de zon ook 's nachts. Daar moeten we even aan wennen. Er zit
sinds Stockholm wel een tik in de motor of in de versnellingsbak. Met
de APUA
Help in de hand kopen we een tweedehands versnellingsbak - voor het
geval dat... |
24 mei -
In juni gaan we op en neer naar de Noordkaap. Via Finland heen en via
Noorwegen terug. Ter voorbereiding op deze reis van tenminste 7.000 km
nog wat preventief onderhoud verricht. Zo bleek de relatief nieuwe
olieleiding een zwakke plek te hebben. Die brak meteen na het
uitbouwen... |
15 mei -
De Franse nationale is een aanrader. Dat wisten we al, dus we gingen
weer. Gelukkig was het dit jaar redelijk dichtbij huis. De rencontre
nationale de 2CV clubs de France werd in Giel in de Normandie
gehouden. De Fransen mogen volgend jaar de wereldmeeting (in Salbris) organiseren. Dat gaat
vast goed komen. |
27 maart
- Phoenix heeft met startnummer 1 aan de zevende editie van Operatie
Nachtvlucht meegedaan. Misschien wel de leukste nachtelijke
puzzelrit voor A-types. Team 020 ging voor de winst, reed dit jaar slechts
een keer verkeerd en haalde een verdienstelijke tiende plek. |
24 januari 2010
- De schokbrekers aan de voorzijde waren aan vervanging toe. Een keer
inveren was vijf keer uitveren. De Franse Records hadden het 30.000 km
volgehouden. De nieuwe brengen na montage geen verbetering en gedragen
zich precies als de oude...?! |
16 december 2009
- Phoenix accelereert niet lekker. Dat wijt ik aan de carburateur. De
Visa-carburateur is vervangen door een standaard tweetraps
2CV-carburateur. De originele sproeierverhouding van 87,5/102 is
aangepast naar 90/125. Bij de Visa-carburateur was dat 130/125. Dat
verklaarde de backfires... |
17 oktober
- Het was koud in Francorchamps. Ondanks de vrieskou was een paar uur
slapen in Phoenix best aangenaam. En de rest van de nacht hebben we de
pits gestaan om de 66
Biodeuche te assisteren. |
9 oktober
- Eén jaar na de aanrijding zit er eindelijk een nieuw spatbord op de
Aca. Net op de tijd voor de aankomende 24 uurs 2CV-race op
Francorchamps. |
12 juli
- De oude Acadiane is niet meer. De resten van de koets zijn in de
oudijzerbak van de buren verdwenen. Het aantal gaten in het chassis was
groter dan gedacht. Vooral rond de achteras was het onderstel een
gatenkaas. De oudijzerboer zal met de overblijfselen van de gatenkaas
ook blij zijn. |
8 juli -
Eens komt de dag dat je een Aca slopen mag. Hij stond immers al een
tijdje doelloos in de weg. Het kostte even moeite om de eerste snede
met de slijptol te zetten - tenslotte weer een Acadiane minder.
Bruikbare delen worden hergebruikt in andere A-types - een schrale
troost. |
8 mei -
Valse lucht. Hoe kan lucht vals zijn? Maar als de hele auto hort en
stoot bij laag toerental, dan is er iets mis met de carburateur. En ja,
de pakkingen onder de carburateur waren aan vervanging toe. De
eigenlijke boosdoener was de bakelieten voet, die bleek gescheurd te
zijn. Na een beetje zoeken vond ik er nog een. De valse lucht is weg. |
6 mei
- Onverwacht, maar geheel terecht werd Phoenix gisteren afgekeurd door
de APK-keurmeeester
op een hoorbaar wiellager, een lekke spruitstukpakking en een losse
stuurstang. Dankzij de geheel vrijwillige inzet van toevallig
voorbijganger R. te Z. waren al deze problemen gistermiddag alweer
verholpen. Vandaag is Phoenix dan ook alsnog goedgekeurd! |
4 april
- Wat zal ik zeggen. Een gevoel van schaamte bekruipt me. Nooit eerder
heb ik schade gemaakt. Bijna 20 jaar schadevrij. Maar nu gebeurde het
bij het Eendeëi
bij het achteruit inparkeren. De Eend van A. heeft een irreparabele
deuk in het achterspatbord opgelopen bij deze domme actie. Mea culpa. |
28 maart
- Voor de vierde keer deden wij, bijrijder E. en ik, mee aan Operatie
Nachtvlucht. "Dit jaar gaan we winnen!" riep de anders zo
bescheiden E. vooraf. Natuurlijk hebben we niet gewonnen, Maar toch
hebben we een boel lol gehad en ook nog de vijfde plaats van 44 teams
gehaald. |
23 maart 2009
- Op de Salon champenois kocht ik voor weinig een nieuwe
(!) Visa-carburateur. Phoenix had al langer behoefte aan een andere
carburateur. De oude was versleten met teveel speling op de assen. De
nieuwe carburateur laat de motor rustiger stationair lopen en geeft een
beter acceleratievermogen! |
22 december 2008
- Het kostte een hele dag om alle kromme en verbogen onderdelen te
repareren en te vervangen. Resultaat: de neus is weer recht. Het
rechter voorspatbord wordt nog vervangen door een ander exemplaar, net
als de keienvanger. Op de foto de gescheurde onderkant van de
frontbeugel bij het chassis. |
22 november
- De winter is begonnen. Althans, dat dacht ik vanochtend toen ik uit het raam keek
en een witte laag op de Aca (en de rest van de wereld) zag liggen. |
14 november
- De reparatie van de neus is nog niet mogelijk. Ik beschik niet over
een andere goede "neusbeugel". Verder is de keienvanger op twee plekken
gescheurd (en dus kapotter dan ik dacht), is een bumpersteun verwrongen
en is één van de rosetten volledig uit vorm geraakt. |
12 oktober
- Helaas heeft Phoenix naast het circuit onvrijwillig kennis gemaakt
met een Belgische Mercedes C200 die plotseling achteruit reed. Dat
gebeurde zaterdagavond; de tegenpartij heeft niet eens excuses gemaakt.
Bij de Belgische verzekering is een claim ingediend... |
11 oktober
-
Altijd weer een hoogtepunt: een bezoek aan de 24-uursrace voor 2CV's op
het circuit van Spa-Francorchamps. Dit jaar ook goed weer! En wat is er
leuker dan met je eigen A-type over het circuit te mogen rijden? De foto
is van Martijn
van W. |
10 augustus -
Het regende een beetje dit weekend, maar dat kon de pret niet drukken.
Phoenix bracht het weekend met 650 andere A-types door in de Belgische
Ardennen. In Rochefort werd maar liefst zes dagen stilgestaan
bij de zestigste verjaardag van de Eend..eh.. ik bedoel Geit. |
21
juli - Na ruim 5.000 km gereden te hebben met het gereviseerde
motorblok, houdt een van de cilinderkoppen zijjn bougie niet meer vast.
Dat mag natuurlijk niet, maar een helicoil is zó gezet, dacht ik. Maar
ik raakte per ongeluk de uitlaatklep. De motor tikt nu, dus hebben we
het oude AM2-motorblok teruggehangen. En dat snort nu vrolijk in het
vooronder. |
15 juni - Frankrijk.
Ja, alweer. Deze keer waren we er opnieuw om de RetroMeus'Auto
aan het Lac de Madine te bezoeken. Een prachtige samenkomst van mooie
auto's met een zeer diverse onderdelenbeurs. En de Aca die voelt zich
in Frankrijk toch altijd weer een beetje thuis tussen al die
andere....Citroëns. |
3 mei -
Phoenix was één van de 1.642 A-types die in Duinkerken op de boulevard
stonden tijdens de Franse nationale meeting met als thema "60 ans de
2CV". Op de onderdelenmarkt vonden we identieke gele verstralers. |
1 april
- Phoenix heeft tijdens de vijfde editie van Operatie Nachtvlucht de poedelprijs gewonnen! Tja,
we hebben anderhalf keer de afstand van de puzzelrit gereden. Jammer
natuurlijk dat ik niet voor zaterdag tijd heb gehad om de vorig jaar
voor weinig in België gekochte verstralers te monteren. Nooit meer
verdwalen in het donker... |
27 maart
- De extra lampen op het dak wilde ik vorige week eindelijk via een
relais schakelen, maar iets werkte niet goed. Buurman D. had toen
enthousiast geroepen: "We gaan de bedrading helemaal opnieuw
aanleggen!". Hij had gelukkig al wat voorwerk verricht, want we zijn
een hele avond met z'n tweeën bezig geweest om alles aan te sluiten. |
11 februari
- Vandaag was de tijd rijp voor een testrit. De zon scheen en met goede
moed een rit gemaakt via de polder naar Hoorn en terug over de
IJsselmeerdijk. Een heerlijk stukje rijden, want het rijdt prima. |
27 januari
- Het was zwoegen vandaag. Aan het einde van de dag zat het
gereviseerde AM2A-motorblok (met een geheel vernieuwde frictieset) op
z'n plek en - een eerste keer is het erg spannend - het werkt! |
23 januari
- De koppelingsplaat is aan vervanging toe, de oude motor lekt olie
(maar waar?) en het spruitstuk moet los om nieuwe pakkingen te
monteren. Prachtig dat je in een uur zo'n blok naast je A-type hebt
staan. Het plan is om dit weekend het zelf gereviseerde AM2A-blok in te
bouwen. |
16 januari 2008
- Na gedegen onderzoek (met dank aan overbuurman D. te A.) blijkt de
natte remschijf te wijten aan een lekkende remklauw. Inmiddels zijn
beide remklauwen gereviseerd. |
30 december 2007
- De carburateur van Phoenix loopt nog steeds niet goed. Het gemiddeld
benzineverbruik ligt te hoog. Bovendien blijkt één van de
spruitstukpakkingen alweer poreus te zijn. Vreemd is ook dat één van de
twee remschijven erg nat is. Is de olielekkage van het motorblok erger
geworden? |
27 december
- De hoofdremcilinder lekte aan de pedaalzijde. Dat verklaarde het
constante verlies aan LHM van de afgelopen tijd. Aan de reeks nieuwe
onderdelen is nu ook een hoofdremcilinder toegevoegd. |
11 november
- Het weer speelde niet mee, maar de 24H 2CV-race op het circuit van
Francorchamps was weer een bezoek waard. Zeker als je met je eigen
Acadiane een rondje over het circuit mag rijden - bekijk de film. |
7
november - Vandaag heb ik niet alleen een lekkende
carburateur proberen te repareren, maar Phoenix ook voorzien van een
paar stickers die ik bij de laatste A
t/m ZX-markt had gekocht. |
8
september - De pakkingen waren inderdaad alweer aan
vervanging toe. Bij nader inzien is toch ook de voorste demper
behoorlijk beschadigd; vandaar die herrie. Dus die vervangen we dan
maar. |
7 september -
Op weg naar de Huppelmeeting heeft Phoenix op de A4 bij 110 km/u
een backfire. Daarna is er een oorverdovend bromgeluid. De voorste
demper lijkt nog heel. Het zijn de voorste pakkingen van het spruitstuk
die lekken. |
11
augustus - De fuseepennen hadden al een beetje speling
bij vetrek naar de wereldmeeting. Het vele rijden en het slechte wegdek
in Rusland hebben de speling alleen maar vergroot. Bij 't Eendeëi zijn
de fuseepennen door R. met hulp van T. en E. vervangen. De rechter
draagarm moest ervoor los, omdat de nieuwe pen niet wilde passen. |
24
juli - Na 4.450 km rijden door de Baltische staten, langs
het middelpunt van Europa en door Rusland staat Phoenix in Rommehed bij Borlänge
voor de zeventiende wereldmeeting van 2CV's. |
10
juli - Wat zal ik zeggen? De plek in de loods is leeg. De
Aca is klaar voor vertrek. Gaan we Borlänge halen via St. Petersburg?
Ik hoop het en ik heb er zin in! |
9
juli - Op een haar na is de Aca klaar voor vertrek. Gisteren
gingen er (dankzij de hulp van R. en T.) vier nieuwe velgen en twee
nieuwe banden onder. Dat rijdt een stuk beter. |
23 juni - De
lijst van dingen te doen voor vertrek naar Zweden wordt steeds korter.
Maar sommige dingen blijken niet op die lijst te staan. Zo
constateerden we dat één remschijf een gevaarlijke groef had. Beide
schijven zijn (door een snel sleutelende R.) vervangen door nieuwe. |
14 juni -
Tijdens de rit naar het jaarlijkse kampeerweekend
met Hemelvaart van Het Eendeëi in de Ardennen bleek het
inlaatspruitstuk te lekken. Bij het verwijderen van de oude pakkingen
bleek al snel waarom. |
13 mei -
Vriend E. had alle voorwerk gedaan, maar ze waren nog niet aangesloten:
twee oude vierkante Eenden-koplampen. Dat zijn ze nu wel. Het ziet er
stoer uit, als het eenmaal werkt. Of het ook daadwerkelijk nut heeft,
moet in het donker nog blijken. |
4
mei - C'est ça! We hebben een APK-goedgekeurde Acadiane aan
het Nederlands wagenpark toegevoegd. De herkeuring op de achterremmen
was vlot geschied. Eenmaal buiten heb ik letterlijk een gat in de lucht
gesprongen... |
1
mei - De afgelopen maand heb ik niet stilgezeten. De
wielremcilinders zijn achter vervangen; zo ook de beide remleidingen in
de achterasbuis. Nog een aantal tegenslagen moeten verholpen worden,
voordat een tweede APK-poging ondernomen kan worden. Als voorschot op
de toekomst ben ik begonnen een AM2A-motorblok te reviseren. |
1 april - Na
het vervangen van de linker remcilinder begaf ik mij vol goede moed
naar de herkeuring voor de APK. Na 100 meter voelde ik nattigheid: er
bleek een scheur in de rechter remcilinder te zitten. Vreemd, want ik
had ook de rechterkant gecontroleerd. Bij het vervangen blijkt de
remleiding domweg ook aan vervanging toe te zijn. |
26
maart - De APK-keurmeester vond niet dat ik Operatie
Nachtvlucht met een vastzittende remtrommel kon rijden. Wat jammer
nou. Zijn diagnose was een ovale trommel. Het blijkt bij nadere
beschouwing een weigerende remcilinder te zijn. Repareren en een nieuwe
afspraak maken voor de APK. |
21
maart - Over twee dagen is de afspraak bij de
APK-keurmeester. De spanning stijgt (althans bij mij). De Aca is wat
mij betreft zo goed als klaar om gekeurd te worden. Vriend E. is echter
alvast met hele andere dingen bezig. |
18
maart - De lijst met nog uit te voeren werkzaamheden
krimpt. E. heeft de achterlichten aan de praat gekregen. Ondertussen
heeft Q. de electronische ontsteking ingebouwd. De voorspatborden zijn
gemonteerd en dan lijkt het ineens weer op een auto. |
10
& 11 maart - De race tegen de klok is begonnen. In de
afgelopen twee weken hebben E., F., G. en Q. meegeholpen om de deadline
van 24 maart te halen. Het schiet dankzij alle helpende handen erg op,
maar het wordt spannend of alles op tijd af is. |
5
maart - Na een week zwoegen is de laadbak dan nu dicht!
Het kleurenpalet dat daardoor ontstaat, is grappig, maar een volgende
lasklus ga ik anders aanpakken. Grotere stukken uitslijpen; dat levert
minder gepriegel op. Deze Aca opknappen is één groot leermoment. |
1
maart - Na heel wat dagen laswerk verklaarde ik gisteren
de laadbak voor gesloten, maar daarbij vergat ik de weggeroeste hoek
van de wielbak boven het linker achterlicht. Komt er een einde aan de
roest? Waarschijnlijk nooit. |
15
februari - Zes van de 14 stukken dichten nu een flank van de
laadbak af. Voor de final touch was na winkelsluitingstijd het gas van
het lasapparaat op. |
12 februari -
14 Passtukken zijn het die nog verwerkt willen worden. Er volgen er nog
een aantal, maar dat komt later. En het zou zoveel makkelijker zijn als
je ze niet per sé zou hoeven lassen. Vandaag alles klaargemaakt; vanaf
morgen luidt het devies: lassen. |
11 februari -
De tel ben ik kwijt. Waren het meer of minder dan 20 in te lassen
stukken? Ze zijn nu (bijna) allemaal klaar om in de koets te worden
aangebracht. Gelukkig is Q. erg handig met plaatmateriaal,
uitdeukhamer, plaattang, bankschroef en viltstift. |
5
februari - Alweer bevrediging vandaag! Dankzij het voorwerk
van Q. was het inlassen van een nieuw stuk dorpel annex deurstijl bijna
een peule(n)schil. |
4
februari - Twéé vrouwen hielpen mij vandaag! De één maakte
talrijke passtukken voor aanstaand laswerk, de ander zorgde voor
afwerking met een lamellenschijf. Zo boek je vooruitgang. Dames, ik ben
zeer verheugd met jullie hulp! |
3
februari - "Leuk hè, het opknappen van je eigen auto" werd
mij onlangs door iemand met ervaring op dat vlak toegedicht. Het wordt
pas leuk als je aan het eind van een lange dag slijpen, schuren, zagen,
borstelen, knippen, vijlen, veel passen en veel meten een gat kan
dichtlassen. Dat is nou bevredigend. |
30 januari -
Met de slijptol, komborstel en slijpschijf in de hand is het
laadgedeelte van de koets vandaag veranderd in een Emmentaler kaas. |
27
januari - Bij het weghalen van de betimmering van de
laadruimte bleken er meer gaten in de koets te zitten dan verwacht. De
kenners wisten 't al: Aca's neigen tot roestvorming, meer nog dan
gewone Eenden. Dankzij de inzet van Q. is zelfs een deel van de
vloer(dak)bedekking al verwijderd. |
22
januari 2007 - Eindelijk staat Phoenix weer op eigen benen. De
rechter draagarm is gemonteerd. De stuurspeling is verdwenen. Om de
kantelmessen te kunnen monteren heb ik de trekstangen van de veerpotten
losser gedraaid. Die staan nog niet goed, dus staat Phoenix een beetje
scheef. Dat ziet er wel komisch uit. |
11 december 2006 -
De voorasbuis zit weer op zijn plaats. Ook de linker draagarm is weer
gemonteerd. Veerpot, schokbreker en stuurleviertje zitten ook weer
vast. Aan de rechterkant moet het antiroestschilderwerk nog worden
afgewerkt met tectyl, voordat daar de draagarm weer gemonteerd kan
worden. |
4
december - De wonderen zijn de wereld nog niet uit: mijn
sleutelplek is dankzij het afronden van het project van overbuurvrouw F. te A. weer
leeg (d.w.z. half leeg, want er staat al één Aca). Dat motiveert tot
grootse sleutelactiviteiten! |
27
november - De Aca heeft nog een paar tere plekken die van
nieuw laswerk voorzien moeten worden. Mijn lasapparaat maakte echter
kortsluiting. Dat dacht ik even te kunnen verhelpen. Nu is het gehele
apparaat onklaar... |
28 augustus -
Eén stap vooruit, twee achteruit. De draagarmen zijn gespoten met
anti-steenslag. De voorasbuis ook. Het geheel weer monteren moet nog
even wachten, want aan de rechter voorzijde van de koets heb ik ook nog
twee volgende lasklussen ontdekt. Eén aan de onderzijde (achter tectyl)
en één in de deuropening (achter polyester). |
21 augustus -
De twee voorste draagarmen kregen vandaag bijzondere aandacht. Alle
tectyl en beginnende roest is eraf gekomborsteld. Daarna zijn ze in de
menie annex owatrol gezet. Verder heb ik nog een lagerschaal vervangen,
omdat één schaal duidelijk markeringen van een ingesleten lager had. |
13
augustus - Jawel! Mijn eerste lasklus is een feit! Dankzij de
goede aanwijzingen van ervaren overbuurvrouw F. te A. was de
klus goed te doen. De handigheid zit er nog niet in, maar oefening zal
kunst baren. Het gat in het schutbord en in de voetenbak is dicht. |
12
augustus - Bij het verwijderen van de voorasbuis komt er een
gat in het schutbord tevoorschijn. In de voetenbak heeft al een
provisorische reparatie plaatsgevonden. Voor het terugplaatsen van de
asbuis kan dat gat aan beide zijden van de koets maar beter dichtgelast
worden. Morgen krijg ik lasles, dus vandaag maar alvast alles kaal
gemaakt. |
7
augustus - De stuurspeling bleek na het monteren van de wielen
niet verholpen te zijn. Tijd voor draconische maatregelen: het
vervangen van de voorasbuis met tandheugel erin. De uitlaat,
versnellingsbaksteunen, spoorstangen, aandrijfassen, draagarmlagers,
schokbrekers, kantelmessen en draagarmen moesten los om de asbuis te
verwijderen. |
30 juli - De gele koets als basis
voor de nieuwe Aca blijkt ook haar schaduwzijden te hebben. Bij het
controleren van de remleidingen komt onder een dikke laag tectyl een
krokante laadvloer tevoorschijn. Niet alles is aangetast, maar een
flink deel. |
9
juli - De rest van de neus is eraf. Zo kan de sluiting van de
motorkap hersteld en later makkelijker een electronische ontsteking
gemonteerd. In het voorste deel van het chassis is nog een aardige
hoeveelheid tectyl geblazen. |
1
juli - De stuurspeling lijkt verholpen door de spoorstangen
te vervangen. Het loskrijgen van de spoorstangen van hun konische
bevestiging op de asbuis was geen makkelijke klus. Ook heb ik een
beschadigd leviertje vervangen. |
30 juni
- Op het lijstje 'te doen' staan nog stuurspeling en wiellager
rechtsvoor. Tegen die stuurspeling zie ik op; misschien moet de hele
voorasbuis gedemonteerd. De wiellagers lijken gewoon goed te zijn. |
19
juni - Van de oude uitlaat was nauwelijks iets over, gasdicht
kon je die zeker niet meer noemen. Uit de voorraad onderdelen dan maar
een 'nieuwe' gemonteerd. |
18 juni
- Het vervangen van het verbrande deel van de kabelboom bleek
ingewikkeld. De motor draaide, maar bleef draaien als het contact uit
stond. Ook werkte de verlichting niet. Na een hele middag zoeken bleken
van de oude en de deels nieuwe kabelboom twee kleuren niet overeen te
komen. Tussen dynamo, startmotor en accu en contactslot zit nu een
nieuw stuk kabelboom. |
17
juni
- En het goede nieuws is: de AM2-motor werkt! Een doorgebrand stuk
kabelboom vervangen, nieuwe bougies en bougiekabels, accu aangesloten
en gestart. De startmotor wilde eerst niet, maar een
paar flinke tikken met een hamer hielpen. Een onverwacht succes! |
30
april
- Om de motor van de gele Aca aan de praat te krijgen krijgt de
carburauteur eerst maar eens een goede schoonmaakbeurt. Ook de
vlotterhoogte behoeft afstelling. |
3
april - Na het aflopen van de APK
kan de demontage beginnen. Het project om van twee slechte Acadianes
een goede te maken, is begonnen! |
3 april
- Phoenix
heeft zijn vaste plaats in de loods vrijgemaakt voor het nieuwe project
- een Dyane 6 uit 1971 - van overbuurvrouw F. te A. Ze is druk doende
haar jaren '70 retro-Eend af te maken. Dat levert ruimtegebrek op en
verklaart de oranje motorkap op de foto. |
26
maart - Om waardig afscheid te nemen van de nog rijdende Aca
mag deze deelnemen aan Operatie
Nachtvlucht. |
19 maart - De weken daarna volgt het
uitsorteren van alle losse onderdelen
en het tevergeefs naar een chassisnummer zoeken op het losse chassis.
Het chassis wordt als oud ijzer aan een tweede leven geholpen of aan
een vrijwilliger
overgedragen. |
3
maart 2006 - Ophalen van de aankopen in Wageningen: twee
Acadianes en een hoop losse Aca-onderdelen, inclusief een oud
Aca-chassis. |
Aanbevolen doorklikken |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
terug
naar het wagenpark of naar glimeend.nl
|
bijgewerkt op 1.08.2016
|