Phoenix de Acadiane

Citroën Acadiane 1985
 sinds 3 maart 2006
zomer in Schotland
Nestor de GaswachtTijdens de wereldmeeting 2CVGB2005 was ik omringd door Acadianes: ACAmper, Barrel van A tot Z, Black Beebz, Dracar, Nestor, Mej. Snaterse.

Bij de One & Only Acadiane Club (OOAC) werd ik na de wereldmeeting in Kelso als lid nummer 69 opgenomen. Via de OOAC ben ik aan mijn Acadiane gekomen.

Lees hieronder hoe Phoenix de Acadiane door het leven gaat dankzij het nodige las- en sleutelwerk.
De reizen  
le panoramePhoenix heeft in 2007 negen landen doorkruist en 4.450 km afgelegd naar de 2CV-wereldmeeting in Borlänge. Meer informatie over de reis van 6.869 km via de Baltische staten en St. Petersburg naar Zweden, vindt je in het reisverslag.

In juni 2010 is Phoenix aan de Noordkaap geweest. Een mooie reis met een krukas die het na 4.500 km in Noorwegen voor gezien hield. In de zomer van 2013 heeft Phoenix zonder problemen een tocht van 4.400 km naar en in de Pyreneeën gemaakt.

Phoenix_2014

Het project

DET 201627-31 juli - Kein Zweifel, wir fahren in die Eifel: Phoenix vermaakt zich na een half jaar binnen gestaan te hebben bij de DET 2016
RDW21 juli - De RDW keurt het chassis en voorziet Phoenix van een nieuw oud chassisnummer. chassiswissel2 juli - Na geduldig wachten arriveert het nieuwe chassis dan eindelijk. Met hulp van voortvarende vrienden wordt in vier weken een chassiswissel gedaan.
achterkant29 mei - Een nieuw chassis is besteld. Ondertussen verdient de carosserie aandacht: de rand boven de achterdeuren is door roest aan vervanging toe. jubileum! 3 maart 2016 - Phoenix behoort 10 jaar tot het wagenpark en dat wordt binnenkort gevierd met de montage van een nieuw chassis!
Kerststallentocht 201519 december 2015 - De traditionele Kerststallentocht rondom Zondereigen (B) was weer aangenaam. Het chassis van Phoenix bleek aan het einde van zijn Latijn en zal vervangen moeten worden. 24H2CV 20159-11 oktober - Het was wederom aangenaam toeven bij de 24H2CV op het circuit van Francorchamps. De sfeer in de Ardennen tijdens de meeting en tour du circuit was ook dit jaar weer uitstekend.
Plattinnekes 201514-16 augustus - Het thema van de jaarlijkse Plattinnekes-meeting in Zondereigen (B) was Mexicaans. Dat leverde een leuk uitgedoste Solex-race op. Gdansk2-7 augustus - Na een week in Toruń maken we de terugreis via Wolfsschanze, Malbork, Gdańsk, Lebork en Peenemünde. Na 3.619 probleemloze kilometers is Phoenix weer thuis.
Torún 201528 juli - 2 augustus - Het warme welkom in Toruń was overweldigend. Deze wereldmeeting werd op vrijdagavond onvergetelijk met een parade van 900 A-types door de stad. geel!25 juli - Eindelijk is het dan zover: we mogen naar Polen, naar de 2CV-wereldmeeting in Toruń! Onderweg passeren we Wolfsburg, Wünsdorf, Müllrose, Poznań en Żnin.
ZOB 201512 juni - De tweede editie van de  Zuidoostbrabantmeeting mag Phoenix op zoek naar molens. En als toetje op zondag offroad rijden in de Brabantse Peel.
Fotocredit: D. de V. te A.
2 mei - Op een zonnige zaterdag (met een verse APK...) geniet Phoenix bij Citromobile in Vijfhuizen.
Fotocredit: H.V. te H.
LeenAPK1 mei - De jaarlijkse APK bij LeenAPK in Gouda levert geen technische problemen op. De keurmeester geeft zelfs een compliment: "Met deze auto rij ik ongezien naar Parijs...!". Operatie Nachtvlucht XII28 maart 2015 - Tijdens de twaalfde editie van Operatie Nachtvlucht vervoert Phoenix drie deelnemers door nachtelijk Zuid-Holland. Equipe 39 dacht dat wij de bezemwagen waren, omdat we hen onderweg een aantal keren starthulp gaven. Daar waren ze erg blij mee!
Kerststallentocht 201421 december 2014 - De jaarlijkse Kerststallentocht van de Plattinnekes is een 'vettige'. Phoenix komt voor het eerst tijdens de rit zelfs even vast te staan. We hebben ons weer prima vermaakt! 11-12 oktober - De temperaturen waren net als vorig jaar weer subtropisch. Daar leed de sfeer gelukkig niet onder tijdens de dertigste editie van de 24H2CV op het circuit van Francorchamps.
Fotocredit: HMS Pictures.
10 oktober - De avond en eh...nacht voor het jaarlijkse bezoek aan het circuit van Francorchamps heeft Phoenix een nieuwe draagarm gekregen. Bij de oude waren de ogen van het kantelmes aan het uitscheuren (!). 17 augustus - Tijdens de Plattinnekes-meeting in en rond Zondereigen (B) heeft Phoenix zich weer prima vermaakt. Dank aan W. te A. voor deze actiefoto!
10 augustus - Phoenix stond vandaag op de pijnbank om de sporing te controleren. Dat bleek nodig: Phoenix had last van toespoor. Met de nodige moeite hebben we - dank aan W. te T. - de linker stelmof afgesteld. De voorwielen hebben nu uitspoor, zoals het hoort. 4 augustus - Phoenix heeft er 300 km aan uitgebreide testrit opzitten. Alles doet het nog. Dus ik heb weer tijd voor mijn restauratieproject.
2 juli - Na montage van een andere zuiger, cilinder en cilinderkop zit het spruitstuk weer op z'n plek. Maar dan draait er een tapeind in de rechter cilinderkop dol. Het spruitstuk kan weer los om de schroefdraad te repareren. 16 juli - De compressie in de linker kop was te laag. Met de belangeloze inzet en hulp van H. te Z. is alles weer gedemonteerd. Oorzaak voor het euvel bleken zuigerveren te zijn die niet goed waren uitgelijnd. Na hermontage van de kop en het spruitstuk hebben beide koppen de juiste compressie. Phoenix rijdt weer; tijd voor een rondedansje!
8 juni (2) - De zuigerveren lijken door oververhitting "opgestookt". En wat is daar de oorzaak van? Een beginnersfout mijnerzijds: bij het monteren van de kop heb ik de geleidebussen van de stoterstangen opgestuikt. 8 juni (1) - Na het onfortuinlijk verloop van de dag van gisteren diende er een probleemanalyse uitgevoerd te worden. Hoezo heeft Phoenix links minder compressie dan rechts...?
7 juni - De reparatie aan de cilinderkop had plaats net over de grens in Belgie. Op weg naar huis gaat Phoenix op de A16 weer haperen en tikken. Een grote gele taxi brengt 'm naar huis. 3 juni - De kapotte bougie had de nodige resten metaal op de linker cilinderkop en zuiger afgezet. Met vereende krachten is een andere zuiger, cilinder en cilinderkop geplaatst.
1 juni - Op de terugweg van Saint-Dizier hapert Phoenix plotseling op de E19 bij Kontich (B). De oorzaak is een volledig kapotte bougie in de linker cilinderkop. De oorzaak...? 30 mei - Het wordt vaste prik: met Hemelvaart reist Phoenix naar naar de Franse nationale 2CV-meeting, dit jaar in een zonnig Saint-Dizier in de Haute-Marne.
17 mei - Net als vorig jaar is Phoenix van de partij bij de tweede editie van Le Bric-a-brac in het Lingebos. 25 april - Voor het restauratieproject haalt Phoenix in Gouda een chassis op. De omgedeelde lading steekt dankzij de neerklapbare voorstoel slechts een ruime meter uit.
4 april - De keurmeester te Gouda sprak bij de jaarlijkse APK de magische woorden: "Dit was een probleemloze APK." 29 maart 2014 - Voor Phoenix was het een compleet nieuwe ervaring om tijdens Operatie Nachtvlucht te moeten navigeren met bolletje/pijl, visgraat en blinde lijn.
22 december 2013 - Aan het einde van het jaar schuift Phoenix een plek op in de loods om plaats te maken voor de restauratie van mijn zdz. Hij krijgt gezelschap van een Belgische Eend waarvan D. te A. de koets gaat restaureren. 21 december - Phoenix vermaakt zich uitstekend tijdens de Kerststallentocht 2013 rondom Turnhout (B).
15 december - Metamorfose van een interieur: Phioenix heeft een uitneembare achterbank die bereikbaar is via de originele laadklapstoel met half tussenschot. 19 oktober - Phoenix heeft zich prima vermaakt tijdens een subtropische 29e editie van de 24H2CV op het circuit van Francorchamps. (Fotocredit: T.J. te A.).
12 augustus - Het rechter voorspatbord is inmiddels alweer uitgedeukt, geplamuurd, geschilderd met industrielak en gemonteerd op Phoenix. De schade aan de zijkant van de laadbak is niet heel groot, maar verdient nog een keer aandacht. 3 juli - Phoenix maakt op de terugweg naar NL een pitstop in Zondereigen (B). Er is een ashoes gescheurd, die met de helpende hand van vriend W. te T. wordt vervangen.
29 juni - We proberen aan de Spaanse kant van de Pyreneeën zo veel mogelijk onverharde paden en wegen - pistas forestal - te rijden. Daardoor komen we op bijzondere plekken tot wel 2.300 m hoogte met prachtige vergezichten. Op verharde wegen hebben we achtereenvolgens de volgende cols gereden: Portillon (1.293 m) 2x, Port de la Bonaigua (2.072 m) 2x, Peyresoude (1.569 m), Aspin (1.489 m), Tourmalet (2.115 m), Soulor (1.474 m), Aubisque (1.709 m) en Somport (1.632 m). 25 juni - Bij het afdalen van de Port de la Bonaigua (2.072 m) schampt de linkerkant van Phoenix een vangrail.Het voorspatbord heeft de grootste klap opgevangen. De vangrail - goed dat-ie er stond overigens - heeft een indruk achtergelaten tot aan de achterkant. Het is gelukkig alleen blikschade en alle inzittenden zijn ongedeerd.
19 juni - Op een tussenstop om het village martyr in Oradour-sur-Glane (F) te bezoeken heeft het straatbeeld ineens iets weg van een plaatje uit de jaren '80... 11 juni - Phoenix staat klaar voor de vakantie. We gaan met de Aca en een Eend in drie weken een reis van ruim 4.000 km maken naar en in de Pyreneeën als alternatief voor de aanstaande wereldmeeting.
19 mei - Bij de eerste editie van Le Bric-a-brac in het Lingebos (tussen Gorinchem en Leerdam) werd Phoenix natuurlijk gebruikt om oude spullen aan te voeren voor de verkoop. Tijdens de rommelmarkt bleek Phoenix ook een geliefd fotografisch decorstuk. 11 mei - Na een rit van 750 km naar Lavaré (F) blijkt het schuifstukrubber op de linker aandrijfas gescheurd te zijn. En zo wordt er tijdens de Franse nationale 2CV-meeting gesleuteld om een nieuw rubber te monteren - met dank aan W. te T.
4 mei - Na vier maanden lassen, slijpen en sleutelen staat Phoenix weer lekker buiten: naast Die Anarchistische Ente van D. te A. op de Citromobile in Vijfhuizen. 3 mei - Phoenix staat dan eindelijk op de afgesproken tijdstip op de brug bij LeenAPK voor een verse APK, maar heeft last van een draadbreuk in de kabelboom. Na een uur zoeken is het euvel gevonden en werkt het rechter knipperlicht weer.
2 mei - De kont is klaar en staat in de zon te drogen. Klaar voor de afbouw op weg naar de APK-afspraak... 1 mei - De deadline voor de nieuwe achterbalk is de APK-datum op 3 mei. Terwijl NL een nieuwe koning krijgt en de Dag van de Arbeid demonstratief gevierd wordt, wordt er binnen hard gewerkt om alles op tijd af te krijgen.
27 februari - Niet alleen de achterbalk aan het einde van de laadvloer is zo goed als non-existent; ook andere delen van de koets zijn door een jarenlange inwerking van water en lucht letterlijk aan het oog onttrokken. Zoals altijd wordt de reparatieklus weer iets groter dan vooraf gedacht... 16 februari - Phoenix heeft er een maatje bij: een 2CV Spécial uit 1977 in jaune cédrat. En omdat die kleur geel vloekt met jaune service, gaan we er hier niet verder op in, maar hier.
5 januari 2013 - Het doet inderdaad even pijn als je de slijptol in de achterbumper moet zetten. De achterkant van Phoenix is al jaren aan vervanging toe. De reparatiedelen liggen klaar. De bumper moest eraf...! 22 december 2012 - Phoenix blubbert met andere enthousiastelingen door de Belgische kempen tijdens een regenachtige Kerststallentocht. Met dank aan de Plattinekes!
21 december - Ter voorbereiding op de Kerststallentocht krijgt Phoenix voor nieuwe schokbrekers. De vorige set heeft het helaas niet lang volgehouden. 13 december - Twee onevenredig lopende ruitenwisserarmen deden mij vermoeden dat er iets niet goed was. Een van de twee asjes was dan ook aan vervanging toe. De wissers lopen weer gelijk en de motor hoeft niet meer onevenredig te werken.
.27 oktober - Phoenix geniet volop van de vrieskou in de Ardennen tijdens de 24H voor 2CV's op het circuit van Francorchamps. 20 oktober - Een ongeluk zit in een klein hoekje. Na het stellen van kleppen had ik een voorscherm niet goed vastgezet. Resultaat: een gescheurde ashoes, die nu weer vervangen is...
12 oktober - De APK-keurmeester adviseerde de montage van nieuwe remcilinders aan de achterzijde. Rechtsachter is dat nu gebeurd. De naafmoer linksachter wilde niet los, dus daar komen we nog op terug. 6 oktober - In kleine kring geniet Phoenix van goed gezelschap van de Eendmeelherfstmeeting in het Belgische Merksplas.
15 september - Phoenix bezoekt de jaarlijkse Eimarkt bij het Eendeei in Rotterdam. 12 september - De voorste trekstangogen waren redelijk versleten, of beter: ingesleten. Er zitten nu nieuwe onder de Aca van de firma B. uit Z.
2 september - Phoenix heeft een stoelenupgrade gehad. Er zitten nu stoelen met hoofdsteunen in. Mooie aanleiding om nieuwe skaihoezen en nieuwe stoelrubbers te monteren. Er kan weer goed gezeten worden.  14 juli - Phoenix mag in de stromende regen vertoeven tijdens het 2. Vlaamse Wijnhuis Treffen in Wintrich a/d Moezel.
23 juni - Tijdens het 1. Deutsche Dyane/Acadiane Treffen in Wesel aan de Rijn is Phoenix in goed gezelschap. 13 mei - Phoenix mag eindelijk weer eens buiten spelen tijdens de Eendmeellentemeeting in Groningen. Onderweg naar huis blijkt waarom er geen acceleratievermogen meer is...
3 mei - De APK-keurmeester had eigenlijk alleen maar een opmerking over een wiellager dat volgend jaar vervangen moet worden. 30 april - Als je eenmaal aan het afwerken bent...
13 april - Na veel komborstelen, slijpen en lassen begint het eindbeeld in zicht te komen. 23 maart - Bij las- en slijpwerk is het belangrijk dat je altijd een overzichtelijke en opgeruimde werkomgeving hanteert.
1 maart - De binnenzijde van de hoeken tussen cabine en laadruimte blijkt ook nog alleen maar van carosseriekit (origineel af fabriek) aan elkaar te hangen. 5 januari - Als je eenmaal de komborstel ergens op zet is het einde zoek.
3 januari 2012 - Het nieuwe jaar begint met onverwachte gaten... 20 november 2011 - Geen idee hoe vaak het motorblok al uit- en ingebouwd is. Feit is dat het nu weer naast de Aca staat. Na de revisie van een jaar geleden bleef het blok olie lekken. Zeker is dat we de carterbouten niet goed hebben aangedraaid. Daardoor is waarschijnlijk pakking tussen de carterhelften verdwenen.
3 november - Op mysterieuze wijze bleek de Aca plots niet meer stationair te lopen. Na lang zoeken met D. te A. blijkt er aan de voorkant boven de voet van de carburateur een ingeperste afdekking (diameter minder dan 1 cm) te missen. Het bleek de oorzaak te zijn. Men neme een andere behuizing, zette alle sproeiers over en na remontage blijkt alles weer naar behoren te werken. Hoe dat dopje nou kon loskomen? Nog nooit meegemaakt... 17 september - Het Eendeëi
viert z'n 35e verjaardag en dan verschijnen er drie Amsterdamse A-types in Rotterdam-Zuid.
9 september - De rode glimeend was het gekozen vervoermiddel voor het bezoeken van de 19e 2CV-wereldmeeting in Salbris (F). De meest druk bezochte wereldmeeting tot nu toe. Voor Phoenix als souvenir twee spatlappen van Nicoflex meegebracht. 14 mei - De rechter wieltrommel is los geweest bij de APK. Voor de zekerheid de linker kant ook losgemaakt om de slijtage en gangbaarheid van de remmen te checken. Alles blijkt OK te zijn.
7 mei - Twee dagen Citromobile in Vijfhuizen: nieuwe locatie, mooi weer, prachtige auto's uit binnen- en buitenland, veel bekenden. Zelfs ontwerper Robert Opron is aanwezig! 4 mei - De jarlijkse APK in Gouda vereist het vervangen van een wiellager en de aanschaf van twee nieuwe achterbanden, uiteraard komen alleen Michelins in aanmerking.
8 februari - (...) Het blok weer uit de Aca, het blok uit elkaar, de oliezeef omgedraaid, het blok weer in elkaar en weer terug in de Aca. Na een extra werkinzet van enkele uren draait de motor rond en komt er nu wél olie uit de daartoe strekkende gaten. Dank aan W.! 8 februari - W. was helemaal uit B. overgekomen om te helpen met de inbouw van de motor. Zulks geschiedde voortvarend. Bij het testdraaien op de startmotor kwam er geen oliestroom op gang. Wat nu? Logisch nadenken en nadere beschouwing wijzen uit: de oliezeef onderin het carter blijkt verkeerd om te zitten. (...)
3 februari 2011 - Eindelijk! Met de belangeloze hulp van A. te L. was er in de kerstvakantie een kaal blok gebouwd. Het wachten was nog op de bestelde flexibele olieleiding. Nu zit ook de finishing touch - het spruitstuk - op z'n plek. Het nieuwe motorblok staat klaar om ingebouwd te worden. 30 september 2010 - In afwachting van nog wat onderdelen voor de nieuwe motor, ben ik een ander linker spatbord gaan opknappen. De mens moet zich tenslotte zelf bezighouden.
15 augustus - Een nieuwe krukasset, nieuwe zuigers en cilinders en een heleboel losse onderdelen (die ik niet eens kan gebruiken) heb ik in een koop overgenomen. Het gaat de goede kant op! 13 augustus - Bij het splitsen van het kapotte blok blijkt een drijfstanglager speling te hebben. In het blok zitten overal metaaldelen. In een eerder gereviseerd blok zit ook een krukas die niet lekker loopt...
6 augustus (2) - (...) blok nu toch naast de Aca staat, kan de gereviseerde versnellingsbak - die al een tijd op de plank ligt - ingebouwd. De ouderdom van de oude bak is immers twijfelachtig. 6 augustus - Motor uitbouwen blijft toch eigenlijk een makkie. Bij een Aca is het verwijderen van de spatborden en neus meer werk dan het hele motorblok naast de auto te zetten. En omdat het (...)
27 juli - De vakantie van Phoenix heeft langer geduurd dan de onze. Hij heeft nog twee weken van Noorwegen mogen genieten en is aansluitend nog een week en 2.500 km op reis geweest.

28 juni - Noorwegen is het veiligste land van Europa. Phoenix staat op een vrij toegankelijk parkeerterrein bij de plaatselijke autogarage in Rognan. Daar heeft iemand de Evil Duck van de motorkap gejat!

26 juni - Een voortijdig einde van de vakantie na 4.350 km. Er zit een oorverdovend getik in de motor. Rijden is niet meer mogelijk. Vlak boven de poolcirkel nemen NAF en ANWB Phoenix van ons over. 21 juni - Midnattsol noemen de Noren de langste dag van het jaar. Helaas scheen de zon niet op de Nordkapp. Het was bewolkt en winderig. Het was een geweldig gevoel om daar te staan! En we zijn gespot!
16 juni - Na 2.600 probleemloos rijden gaan we de poolcirkel over. Vanaf nu schijnt de zon ook 's nachts. Daar moeten we even aan wennen. Er zit sinds Stockholm wel een tik in de motor of in de versnellingsbak. Met de APUA Help in de hand kopen we een tweedehands versnellingsbak - voor het geval dat... 24 mei - In juni gaan we op en neer naar de Noordkaap. Via Finland heen en via Noorwegen terug. Ter voorbereiding op deze reis van tenminste 7.000 km nog wat preventief onderhoud verricht. Zo bleek de relatief nieuwe olieleiding een zwakke plek te hebben. Die brak meteen na het uitbouwen...
15 mei - De Franse nationale is een aanrader. Dat wisten we al, dus we gingen weer. Gelukkig was het dit jaar redelijk dichtbij huis. De rencontre nationale de 2CV clubs de France werd in Giel in de Normandie gehouden. De Fransen mogen volgend jaar de wereldmeeting (in Salbris) organiseren. Dat gaat vast goed komen. 27 maart - Phoenix heeft met startnummer 1 aan de zevende editie van Operatie Nachtvlucht meegedaan. Misschien wel de leukste nachtelijke puzzelrit voor A-types. Team 020 ging voor de winst, reed dit jaar slechts een keer verkeerd en haalde een verdienstelijke tiende plek.
24 januari 2010 - De schokbrekers aan de voorzijde waren aan vervanging toe. Een keer inveren was vijf keer uitveren. De Franse Records hadden het 30.000 km volgehouden. De nieuwe brengen na montage geen verbetering en gedragen zich precies als de oude...?! 16 december 2009 - Phoenix accelereert niet lekker. Dat wijt ik aan de carburateur. De Visa-carburateur is vervangen door een standaard tweetraps 2CV-carburateur. De originele sproeierverhouding van 87,5/102 is aangepast naar 90/125. Bij de Visa-carburateur was dat 130/125. Dat verklaarde de backfires...
17 oktober - Het was koud in Francorchamps. Ondanks de vrieskou was een paar uur slapen in Phoenix best aangenaam. En de rest van de nacht hebben we de pits gestaan om de 66 Biodeuche te assisteren. 9 oktober - Eén jaar na de aanrijding zit er eindelijk een nieuw spatbord op de Aca. Net op de tijd voor de aankomende 24 uurs 2CV-race op Francorchamps.
12 juli - De oude Acadiane is niet meer. De resten van de koets zijn in de oudijzerbak van de buren verdwenen. Het aantal gaten in het chassis was groter dan gedacht. Vooral rond de achteras was het onderstel een gatenkaas. De oudijzerboer zal met de overblijfselen van de gatenkaas ook blij zijn. 8 juli - Eens komt de dag dat je een Aca slopen mag. Hij stond immers al een tijdje doelloos in de weg. Het kostte even moeite om de eerste snede met de slijptol te zetten - tenslotte weer een Acadiane minder. Bruikbare delen worden hergebruikt in andere A-types - een schrale troost.
8 mei - Valse lucht. Hoe kan lucht vals zijn? Maar als de hele auto hort en stoot bij laag toerental, dan is er iets mis met de carburateur. En ja, de pakkingen onder de carburateur waren aan vervanging toe. De eigenlijke boosdoener was de bakelieten voet, die bleek gescheurd te zijn. Na een beetje zoeken vond ik er nog een. De valse lucht is weg. 6 mei - Onverwacht, maar geheel terecht werd Phoenix gisteren afgekeurd door de APK-keurmeeester op een hoorbaar wiellager, een lekke spruitstukpakking en een losse stuurstang. Dankzij de geheel vrijwillige inzet van toevallig voorbijganger R. te Z. waren al deze problemen gistermiddag alweer verholpen. Vandaag is Phoenix dan ook alsnog goedgekeurd!
4 april - Wat zal ik zeggen. Een gevoel van schaamte bekruipt me. Nooit eerder heb ik schade gemaakt. Bijna 20 jaar schadevrij. Maar nu gebeurde het bij het Eendeëi bij het achteruit inparkeren. De Eend van A. heeft een irreparabele deuk in het achterspatbord opgelopen bij deze domme actie. Mea culpa. 28 maart - Voor de vierde keer deden wij, bijrijder E. en ik, mee aan Operatie Nachtvlucht. "Dit jaar gaan we winnen!" riep de anders zo bescheiden E. vooraf. Natuurlijk hebben we niet gewonnen, Maar toch hebben we een boel lol gehad en ook nog de vijfde plaats van 44 teams gehaald.
23 maart 2009 - Op de Salon champenois kocht ik voor weinig een nieuwe (!) Visa-carburateur. Phoenix had al langer behoefte aan een andere carburateur. De oude was versleten met teveel speling op de assen. De nieuwe carburateur laat de motor rustiger stationair lopen en geeft een beter acceleratievermogen! 22 december 2008 - Het kostte een hele dag om alle kromme en verbogen onderdelen te repareren en te vervangen. Resultaat: de neus is weer recht. Het rechter voorspatbord wordt nog vervangen door een ander exemplaar, net als de keienvanger. Op de foto de gescheurde onderkant van de frontbeugel bij het chassis.
22 november - De winter is begonnen. Althans, dat dacht ik vanochtend toen ik uit het raam keek en een witte laag op de Aca (en de rest van de wereld) zag liggen. 14 november - De reparatie van de neus is nog niet mogelijk. Ik beschik niet over een andere goede "neusbeugel". Verder is de keienvanger op twee plekken gescheurd (en dus kapotter dan ik dacht), is een bumpersteun verwrongen en is één van de rosetten volledig uit vorm geraakt.
12 oktober - Helaas heeft Phoenix naast het circuit onvrijwillig kennis gemaakt met een Belgische Mercedes C200 die plotseling achteruit reed. Dat gebeurde zaterdagavond; de tegenpartij heeft niet eens excuses gemaakt. Bij de Belgische verzekering is een claim ingediend... 11 oktober - Altijd weer een hoogtepunt: een bezoek aan de 24-uursrace voor 2CV's op het circuit van Spa-Francorchamps. Dit jaar ook goed weer! En wat is er leuker dan met je eigen A-type over het circuit te mogen rijden? De foto is van Martijn van W.
10 augustus - Het regende een beetje dit weekend, maar dat kon de pret niet drukken. Phoenix bracht het weekend met 650 andere A-types door in de Belgische Ardennen. In Rochefort werd maar liefst zes dagen stilgestaan bij de zestigste verjaardag van de Eend..eh.. ik bedoel Geit. 21 juli - Na ruim 5.000 km gereden te hebben met het gereviseerde motorblok, houdt een van de cilinderkoppen zijjn bougie niet meer vast. Dat mag natuurlijk niet, maar een helicoil is zó gezet, dacht ik. Maar ik raakte per ongeluk de uitlaatklep. De motor tikt nu, dus hebben we het oude AM2-motorblok teruggehangen. En dat snort nu vrolijk in het vooronder.
15 juni - Frankrijk. Ja, alweer. Deze keer waren we er opnieuw om de RetroMeus'Auto aan het Lac de Madine te bezoeken. Een prachtige samenkomst van mooie auto's met een zeer diverse onderdelenbeurs. En de Aca die voelt zich in Frankrijk toch altijd weer een beetje thuis tussen al die andere....Citroëns. 3 mei - Phoenix was één van de 1.642 A-types die in Duinkerken op de boulevard stonden tijdens de Franse nationale meeting met als thema "60 ans de 2CV". Op de onderdelenmarkt vonden we identieke gele verstralers.
1 april - Phoenix heeft tijdens de vijfde editie van Operatie Nachtvlucht de poedelprijs gewonnen! Tja, we hebben anderhalf keer de afstand van de puzzelrit gereden. Jammer natuurlijk dat ik niet voor zaterdag tijd heb gehad om de vorig jaar voor weinig in België gekochte verstralers te monteren. Nooit meer verdwalen in het donker... 27 maart - De extra lampen op het dak wilde ik vorige week eindelijk via een relais schakelen, maar iets werkte niet goed. Buurman D. had toen enthousiast geroepen: "We gaan de bedrading helemaal opnieuw aanleggen!". Hij had gelukkig al wat voorwerk verricht, want we zijn een hele avond met z'n tweeën bezig geweest om alles aan te sluiten.
11 februari - Vandaag was de tijd rijp voor een testrit. De zon scheen en met goede moed een rit gemaakt via de polder naar Hoorn en terug over de IJsselmeerdijk. Een heerlijk stukje rijden, want het rijdt prima. 27 januari - Het was zwoegen vandaag. Aan het einde van de dag zat het gereviseerde AM2A-motorblok (met een geheel vernieuwde frictieset) op z'n plek en - een eerste keer is het erg spannend - het werkt!
23 januari - De koppelingsplaat is aan vervanging toe, de oude motor lekt olie (maar waar?) en het spruitstuk moet los om nieuwe pakkingen te monteren. Prachtig dat je in een uur zo'n blok naast je A-type hebt staan. Het plan is om dit weekend het zelf gereviseerde AM2A-blok in te bouwen. 16 januari 2008 - Na gedegen onderzoek (met dank aan overbuurman D. te A.) blijkt de natte remschijf te wijten aan een lekkende remklauw. Inmiddels zijn beide remklauwen gereviseerd.
30 december 2007 - De carburateur van Phoenix loopt nog steeds niet goed. Het gemiddeld benzineverbruik ligt te hoog. Bovendien blijkt één van de spruitstukpakkingen alweer poreus te zijn. Vreemd is ook dat één van de twee remschijven erg nat is. Is de olielekkage van het motorblok erger geworden? 27 december - De hoofdremcilinder lekte aan de pedaalzijde. Dat verklaarde het constante verlies aan LHM van de afgelopen tijd. Aan de reeks nieuwe onderdelen is nu ook een hoofdremcilinder toegevoegd.
11 november - Het weer speelde niet mee, maar de 24H 2CV-race op het circuit van Francorchamps was weer een bezoek waard. Zeker als je met je eigen Acadiane een rondje over het circuit mag rijden - bekijk de film. 7 november - Vandaag heb ik niet alleen een lekkende carburateur proberen te repareren, maar Phoenix ook voorzien van een paar stickers die ik bij de laatste A t/m ZX-markt had gekocht.
8 september - De pakkingen waren inderdaad alweer aan vervanging toe. Bij nader inzien is toch ook de voorste demper behoorlijk beschadigd; vandaar die herrie. Dus die vervangen we dan maar. 7 september - Op weg naar de Huppelmeeting heeft Phoenix op de A4 bij 110 km/u een backfire. Daarna is er een oorverdovend bromgeluid. De voorste demper lijkt nog heel. Het zijn de voorste pakkingen van het spruitstuk die lekken.
11 augustus - De fuseepennen hadden al een beetje speling bij vetrek naar de wereldmeeting. Het vele rijden en het slechte wegdek in Rusland hebben de speling alleen maar vergroot. Bij 't Eendeëi zijn de fuseepennen door R. met hulp van T. en E. vervangen. De rechter draagarm moest ervoor los, omdat de nieuwe pen niet wilde passen. 24 juli - Na 4.450 km rijden door de Baltische staten, langs het middelpunt van Europa en door Rusland staat Phoenix in Rommehed bij Borlänge voor de zeventiende wereldmeeting van 2CV's.
10 juli - Wat zal ik zeggen? De plek in de loods is leeg. De Aca is klaar voor vertrek. Gaan we Borlänge halen via St. Petersburg? Ik hoop het en ik heb er zin in! 9 juli - Op een haar na is de Aca klaar voor vertrek. Gisteren gingen er (dankzij de hulp van R. en T.) vier nieuwe velgen en twee nieuwe banden onder. Dat rijdt een stuk beter.
23 juni - De lijst van dingen te doen voor vertrek naar Zweden wordt steeds korter. Maar sommige dingen blijken niet op die lijst te staan. Zo constateerden we dat één remschijf een gevaarlijke groef had. Beide schijven zijn (door een snel sleutelende R.) vervangen door nieuwe. 14 juni - Tijdens de rit naar het jaarlijkse kampeerweekend met Hemelvaart van Het Eendeëi in de Ardennen bleek het inlaatspruitstuk te lekken. Bij het verwijderen van de oude pakkingen bleek al snel waarom.
13 mei - Vriend E. had alle voorwerk gedaan, maar ze waren nog niet aangesloten: twee oude vierkante Eenden-koplampen. Dat zijn ze nu wel. Het ziet er stoer uit, als het eenmaal werkt. Of het ook daadwerkelijk nut heeft, moet in het donker nog blijken. 4 mei - C'est ça! We hebben een APK-goedgekeurde Acadiane aan het Nederlands wagenpark toegevoegd. De herkeuring op de achterremmen was vlot geschied. Eenmaal buiten heb ik letterlijk een gat in de lucht gesprongen...
1 mei - De afgelopen maand heb ik niet stilgezeten. De wielremcilinders zijn achter vervangen; zo ook de beide remleidingen in de achterasbuis. Nog een aantal tegenslagen moeten verholpen worden, voordat een tweede APK-poging ondernomen kan worden. Als voorschot op de toekomst ben ik begonnen een AM2A-motorblok te reviseren. 1 april - Na het vervangen van de linker remcilinder begaf ik mij vol goede moed naar de herkeuring voor de APK. Na 100 meter voelde ik nattigheid: er bleek een scheur in de rechter remcilinder te zitten. Vreemd, want ik had ook de rechterkant gecontroleerd. Bij het vervangen blijkt de remleiding domweg ook aan vervanging toe te zijn.
26 maart - De APK-keurmeester vond niet dat ik Operatie Nachtvlucht met een vastzittende remtrommel kon rijden. Wat jammer nou. Zijn diagnose was een ovale trommel. Het blijkt bij nadere beschouwing een weigerende remcilinder te zijn. Repareren en een nieuwe afspraak maken voor de APK. 21 maart - Over twee dagen is de afspraak bij de APK-keurmeester. De spanning stijgt (althans bij mij). De Aca is wat mij betreft zo goed als klaar om gekeurd te worden. Vriend E. is echter alvast met hele andere dingen bezig.
18 maart - De lijst met nog uit te voeren werkzaamheden krimpt. E. heeft de achterlichten aan de praat gekregen. Ondertussen heeft Q. de electronische ontsteking ingebouwd. De voorspatborden zijn gemonteerd en dan lijkt het ineens weer op een auto. 10 & 11 maart - De race tegen de klok is begonnen. In de afgelopen twee weken hebben E., F., G. en Q. meegeholpen om de deadline van 24 maart te halen. Het schiet dankzij alle helpende handen erg op, maar het wordt spannend of alles op tijd af is.
5 maart - Na een week zwoegen is de laadbak dan nu dicht! Het kleurenpalet dat daardoor ontstaat, is grappig, maar een volgende lasklus ga ik anders aanpakken. Grotere stukken uitslijpen; dat levert minder gepriegel op. Deze Aca opknappen is één groot leermoment. 1 maart - Na heel wat dagen laswerk verklaarde ik gisteren de laadbak voor gesloten, maar daarbij vergat ik de weggeroeste hoek van de wielbak boven het linker achterlicht. Komt er een einde aan de roest? Waarschijnlijk nooit.
15 februari - Zes van de 14 stukken dichten nu een flank van de laadbak af. Voor de final touch was na winkelsluitingstijd het gas van het lasapparaat op. 12 februari - 14 Passtukken zijn het die nog verwerkt willen worden. Er volgen er nog een aantal, maar dat komt later. En het zou zoveel makkelijker zijn als je ze niet per sé zou hoeven lassen. Vandaag alles klaargemaakt; vanaf morgen luidt het devies: lassen.
11 februari - De tel ben ik kwijt. Waren het meer of minder dan 20 in te lassen stukken? Ze zijn nu (bijna) allemaal klaar om in de koets te worden aangebracht. Gelukkig is Q. erg handig met plaatmateriaal, uitdeukhamer, plaattang, bankschroef en viltstift. 5 februari - Alweer bevrediging vandaag! Dankzij het voorwerk van Q. was het inlassen van een nieuw stuk dorpel annex deurstijl bijna een peule(n)schil.
4 februari - Twéé vrouwen hielpen mij vandaag! De één maakte talrijke passtukken voor aanstaand laswerk, de ander zorgde voor afwerking met een lamellenschijf. Zo boek je vooruitgang. Dames, ik ben zeer verheugd met jullie hulp! 3 februari - "Leuk hè, het opknappen van je eigen auto" werd mij onlangs door iemand met ervaring op dat vlak toegedicht. Het wordt pas leuk als je aan het eind van een lange dag slijpen, schuren, zagen, borstelen, knippen, vijlen, veel passen en veel meten een gat kan dichtlassen. Dat is nou bevredigend.
30 januari - Met de slijptol, komborstel en slijpschijf in de hand is het laadgedeelte van de koets vandaag veranderd in een Emmentaler kaas. 27 januari - Bij het weghalen van de betimmering van de laadruimte bleken er meer gaten in de koets te zitten dan verwacht. De kenners wisten 't al: Aca's neigen tot roestvorming, meer nog dan gewone Eenden. Dankzij de inzet van Q. is zelfs een deel van de vloer(dak)bedekking al verwijderd.
22 januari 2007 - Eindelijk staat Phoenix weer op eigen benen. De rechter draagarm is gemonteerd. De stuurspeling is verdwenen. Om de kantelmessen te kunnen monteren heb ik de trekstangen van de veerpotten losser gedraaid. Die staan nog niet goed, dus staat Phoenix een beetje scheef. Dat ziet er wel komisch uit. 11 december 2006 - De voorasbuis zit weer op zijn plaats. Ook de linker draagarm is weer gemonteerd. Veerpot, schokbreker en stuurleviertje zitten ook weer vast. Aan de rechterkant moet het antiroestschilderwerk nog worden afgewerkt met tectyl, voordat daar de draagarm weer gemonteerd kan worden.
4 december - De wonderen zijn de wereld nog niet uit: mijn sleutelplek is dankzij het afronden van het project van overbuurvrouw F. te A. weer leeg (d.w.z. half leeg, want er staat al één Aca). Dat motiveert tot grootse sleutelactiviteiten! 27 november - De Aca heeft nog een paar tere plekken die van nieuw laswerk voorzien moeten worden. Mijn lasapparaat maakte echter kortsluiting. Dat dacht ik even te kunnen verhelpen. Nu is het gehele apparaat onklaar...
28 augustus - Eén stap vooruit, twee achteruit. De draagarmen zijn gespoten met anti-steenslag. De voorasbuis ook. Het geheel weer monteren moet nog even wachten, want aan de rechter voorzijde van de koets heb ik ook nog twee volgende lasklussen ontdekt. Eén aan de onderzijde (achter tectyl) en één in de deuropening (achter polyester). 21 augustus - De twee voorste draagarmen kregen vandaag bijzondere aandacht. Alle tectyl en beginnende roest is eraf gekomborsteld. Daarna zijn ze in de menie annex owatrol gezet. Verder heb ik nog een lagerschaal vervangen, omdat één schaal duidelijk markeringen van een ingesleten lager had.
13 augustus - Jawel! Mijn eerste lasklus is een feit! Dankzij de goede aanwijzingen van ervaren overbuurvrouw F. te A. was de klus goed te doen. De handigheid zit er nog niet in, maar oefening zal kunst baren. Het gat in het schutbord en in de voetenbak is dicht. 12 augustus - Bij het verwijderen van de voorasbuis komt er een gat in het schutbord tevoorschijn. In de voetenbak heeft al een provisorische reparatie plaatsgevonden. Voor het terugplaatsen van de asbuis kan dat gat aan beide zijden van de koets maar beter dichtgelast worden. Morgen krijg ik lasles, dus vandaag maar alvast alles kaal gemaakt.
7 augustus - De stuurspeling bleek na het monteren van de wielen niet verholpen te zijn. Tijd voor draconische maatregelen: het vervangen van de voorasbuis met tandheugel erin. De uitlaat, versnellingsbaksteunen, spoorstangen, aandrijfassen, draagarmlagers, schokbrekers, kantelmessen en draagarmen moesten los om de asbuis te verwijderen. 30 juli - De gele koets als basis voor de nieuwe Aca blijkt ook haar schaduwzijden te hebben. Bij het controleren van de remleidingen komt onder een dikke laag tectyl een krokante laadvloer tevoorschijn. Niet alles is aangetast, maar een flink deel.
9 juli - De rest van de neus is eraf. Zo kan de sluiting van de motorkap hersteld en later makkelijker een electronische ontsteking gemonteerd. In het voorste deel van het chassis is nog een aardige hoeveelheid tectyl geblazen. 1 juli - De stuurspeling lijkt verholpen door de spoorstangen te vervangen. Het loskrijgen van de spoorstangen van hun konische bevestiging op de asbuis was geen makkelijke klus. Ook heb ik een beschadigd leviertje vervangen.
rechtsvoor30 juni - Op het lijstje 'te doen' staan nog stuurspeling en wiellager rechtsvoor. Tegen die stuurspeling zie ik op; misschien moet de hele voorasbuis gedemonteerd. De wiellagers lijken gewoon goed te zijn. uitlaat19 juni - Van de oude uitlaat was nauwelijks iets over, gasdicht kon je die zeker niet meer noemen. Uit de voorraad onderdelen dan maar een 'nieuwe' gemonteerd.
kabelbrand18 juni - Het vervangen van het verbrande deel van de kabelboom bleek ingewikkeld. De motor draaide, maar bleef draaien als het contact uit stond. Ook werkte de verlichting niet. Na een hele middag zoeken bleken van de oude en de deels nieuwe kabelboom twee kleuren niet overeen te komen. Tussen dynamo, startmotor en accu en contactslot zit nu een nieuw stuk kabelboom. AM217 juni - En het goede nieuws is: de AM2-motor werkt! Een doorgebrand stuk kabelboom vervangen, nieuwe bougies en bougiekabels, accu aangesloten en gestart. De startmotor wilde eerst niet, maar een paar flinke tikken met een hamer hielpen. Een onverwacht succes!
carbu30 april - Om de motor van de gele Aca aan de praat te krijgen krijgt de carburauteur eerst maar eens een goede schoonmaakbeurt. Ook de vlotterhoogte behoeft afstelling. zweefaca3 april - Na het aflopen van de APK kan de demontage beginnen. Het project om van twee slechte Acadianes een goede te maken, is begonnen!
buurvrouw3 april - Phoenix heeft zijn vaste plaats in de loods vrijgemaakt voor het nieuwe project - een Dyane 6 uit 1971 - van overbuurvrouw F. te A. Ze is druk doende haar jaren '70 retro-Eend af te maken. Dat levert ruimtegebrek op en verklaart de oranje motorkap op de foto. ON26 maart - Om waardig afscheid te nemen van de nog rijdende Aca mag deze deelnemen aan Operatie Nachtvlucht
opgeruimd19 maart - De weken daarna volgt het uitsorteren van alle losse onderdelen en het tevergeefs naar een chassisnummer zoeken op het losse chassis. Het chassis wordt als oud ijzer aan een tweede leven geholpen of aan een vrijwilliger overgedragen. ophalen 3 maart 2006 - Ophalen van de aankopen in Wageningen: twee Acadianes en een hoop losse Aca-onderdelen, inclusief een oud Aca-chassis.
Aanbevolen doorklikken  
OOAC Aryan

terug naar het wagenpark of naar glimeend.nl

bijgewerkt op 1.08.2016